Meditatie


Wat is mediteren en waar is het goed voor?

Mediteren is eigenlijk niet meer of minder dan even ’n pas op de plaats maken en met je aandacht naar “binnen” keren.
Als het ware “tijd voor jezelf nemen en onthaasten”. En hoewel dat heel eenvoudig klinkt is het niet altijd zo gemakkelijk.
Want tijd nemen voor jezelf is nou juist wat veel mensen met stress of (werk) druk zichzelf ontzeggen.

En hoewel sommige geloven dat bij mediteren dagelijks een uur in ’n lotushouding moet zitten, is dat helemaal niet nodig.
Als je elke dag 20 minuten tijd voor jezelf neemt en tijdens de meditatie plaats neemt op een makkelijke stoel of bankje, bereik je hetzelfde effect. Het gaat er vooral om dat je dagelijks de tijd neemt om af te schakelen. 

Mediteren geeft je de gelegenheid om regelmatig ook op “stand by” knop te staan. Helemaal aanwezig doch zonder dat je iets hoeft te doen of te bereiken. Door te onthaasten kom je in een andere staat van “zijn” en kun je zaken vaak weer helder zien. Mediteren geeft ook weer nieuwe, frisse energie.

 

“Tijd nemen voor jezelf is een keuze”.

Bij fysieke en mentale stress maakt je lichaam stresshormonen aan en dat heeft, als het te lang duurt en/of te vaak voorkomt, negatieve gevolgen voor je lichaam en gezondheid. En helaas komen er door stress- en burn-out klachten jaarlijks ongeveer 10.000 mensen in de WAO terecht.
Mediteren behoort tot een van de mogelijkheden waardoor mensen beter leren omgaan met stress in onze samenleving. 

Mediteren kun je alleen doen of in groepsverband. En net als met sporten motiveert het om samen met anderen te mediteren. Na afloop van de meditatie les kun je aan de trainer ook vragen stellen. Dit geldt tevens ook voor de online groepsmeditaties.

Het effect van mediteren moet je vooral ervaren.
Zo’n ervaring gun ik iedereen, daarom kun je regelmatig kosteloos deelnemen aan een online meditatie of op locatie (afhankelijk van een Lock down.) Gewoon even tijd nemen voor jezelf en je “hoofd” tot rust laten komen.

 

Wat doet mediteren met je?

Deze effecten van meditatie op de gezondheid zijn meetbaar. Je gaat dankzij de ademhalingstechnieken efficiënter om met energie, waardoor het voelt alsof je meer energie hebt. Volgens de wetenschap draagt mediteren o.a. bij aan:

  1. verbeterd concentratie vermogen 
  2. meer energie
  3. minder stress
  4. emotionele balans
  5. beter slapen
  6. verbeterde weerstand
  7. bewuster keuzes maken
  8. meer genieten